Nadia Reid (NZ/Basin Rock)

Landmark

06/09/2017

Om Artist

De siste årenes plateutgivelser innen folk- og americanasjangeren har bydd på mange fine overraskelser, flere av dem fra “down under” i Australasia. En av de aller fineste blant disse, kom fra Nadia Reid – et ungt låtskrivertalent fra New Zealand med en særledes vakker og uttrykksfull stemme.

Nadia Reid er født i Auckland, men vokste opp i Port Chalmers – en liten “havneforstad” til byen Dunedin på sørvestsiden av Sørøya. Etter high school flyttet hun lenger nord til Christchurch hvor hun spilte på folk-klubber og lot seg inspirere av stedets aktive americana/folk/indie-miljø. Nadia hadde begynt å klimpre på gitaren som femtenåring, men det var først da hun nærmet seg 20 at låtskrivingen virkelig ble tatt på alvor.

Debutalbumet, “Listen To Formation, Look For The Signs”, har høstet mange lovord og overveldende fine anmeldelser – fra hjemlige lokalpresse til New York Times og britiske magaziner som MOJO og Uncut og tidligere i år kom «Preservation», også den til strålende anmeldelser Mange sammenligner henne med artister som Laura Marling og Gillian Welch. Produsent og lydtekniker Ben Edwards hos Lyttelton Records har betydd mye for 24-åringens kunstneriske utvikling, og platen er blitt til i hans hjemmestudio, The Sitting Room.

Nadia Reid henter inspirasjon overalt – fra dagliglivets hendelser, emosjonelle gleder og traumer, til landskapene og havet som omgir henne. Låtene er velkomponerte, og debutanten Nadia Reid viser seg frem som en imponerende moden, selvsikker og reflektert artist.

“Nadia Reid, Otherworldly Voice of New Zealand, Is Saving Folk Music.” – Andrew Flanagan, Billboard

“Few debuts sound so fully formed, but this one shows an emergent talent whose work possesses a quiet intensity that moves you gently, but surely just as the moon tugs the tide.” – James MacKinnon, folkradio.co.uk

“When I hear a young artist making an album as soulful and rich and self-possessed as ‘Listen To Formation, Look For The Signs’, I feel so thrilled not only for the existence of that record but for all the music they will make over all the years to come”. – The Guardian (UK)

Kjøp billett